Des de muses a artistes i mecenes, els museus catalans reivindiquem la dona

08/03/2019
nuria picas figures femenines1948

La Xarxa de Museus d’Art de Catalunya (XMAC) ha iniciat un treball per donar major visibilitat i presència a les dones en els museus d’art.

Entre els projectes anuals que es planteja la Xarxa (integrada per 20 museus catalans, entre els quals es troba el Museu Abelló), un dels més rellevants serà de donar una major visibilitat del paper actiu de la dona en la creació artística, tot trencant la perspectiva heteropatriarcal que durant segles ha relegat la figura de la dona en l’art.

S’han plantejat dues primeres preguntes: quin número d’artistes dona es conserven en les col·leccions dels museus d’art catalans? i, quantes obres de dones artistes hi ha a les exposicions permanents? Malgrat que la dona ha tingut un accés molt limitat a la pràctica artística, els museus catalans d’art compten amb dones als seus fons, amb una presència més significativa en l’art contemporani. Amb tot, continuen sent les grans absents de les permanents. La llista de dones artistes és llarga, sobretot i majoritàriament a partir del segle XX, però la majoria no són visibles en els discursos permanents dels diferents centres i poc més d’un 5% es troben exposades a les sales dels museus.

La presència de dones artistes als fons dels museus catalans és una realitat silenciada que es vol trencar des de la XMAC, sumant-se a actuacions com les que ja impulsa la Xarxa de Museus d’Història de Catalunya i desenvolupant-ne de pròpies.

L’objectiu final és fer aflorar les dones, des de les muses inspiradores a les promotores o mecenes i, ben especialment, les artistes impulsant canvis en els discursos per incorporar-les als relats dels diferents centres museístics. D’entrada, s’ha elaborat un llistat complet del nombre d’obres i noms de dones artistes presents en les col·leccions dels 20 museus de la Xarxa amb l’objectiu de publicar-lo i difondre’l. Una petita llavor que enguany es materialitza en un seguit d’activitats que han preparat els diferents museus de la Xarxa al voltant del Dia Internacional de la Dona.