Restauració de l’obra de Dalí ‘Rocibaquinante’ amb noves tècniques digitals

09/11/2020

L’obra de la Col·lecció Abelló ‘Rocibaquinante’, de Salvador Dalí, ha estat restaurada per mitjà d’una nova tècnica al Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat. L’objectiu de la restauració ha estat intervenir l’obra el mínim possible, basant-se en la consolidació dels aixecaments i el registre i documentació exhaustiva de l’estat de les clivelles de la peça. Això permetrà, de cara al futur, fer un seguiment objectiu de l’acció del pas del temps sobre l’obra. Això s’ha pogut fer gràcies a noves tècniques de fotografia d’alta resolució i escaneig en 3D.

La restauració de la peça ha estat objecte d’una de les ponències de la XVI Reunió Tècnica de Restauració i Conservació, un congrés virtual organitzat per CRAC (Conservadors i Restauradors Associats de Catalunya) sobre mètodes i noves tecnologies, que s’ha desenvolupat entre el 3 i el 12 de novembre.

L’obra ‘Rocibaquinante’ forma part de l’exposició permanent del Museu Abelló. Cap al 1971, Dalí va regalar a Joan Abelló aquesta obra en la qual s’hi representa a Rocibaquinante, que curiosament és la unió de dos cavalls molt coneguts: el Rocinante del Quixot i el Babieca del Cid Campeador. D’aquesta manera, Dalí simbolitza la tenacitat d’Abelló per crear el seu museu, tan anhelat durant molts anys.

Vídeo de la ponència sobre la restauració de l’obra

• IMG-20191211-WA0010