Mar Canet i Varvara Guljajeva han realitzat una residència artística al Museu Abelló

25/07/2021

Mar Canet i Solà, artista de Mollet i resident a Estònia, i la seva companya Varvara Guljajeva, han estat fent una residència artística al Museu Abelló, ell com alumne de l’Escola de Cinema, Mitjans i Arts del Bàltic (BFM) de la Universitat de Tallinn, Estònia, on està cursant el doctorat i forma part del grup de recerca CUDAN, i la Varvara Guljajeva amb el suport de Cultural Endowment of Estònia.

Les dues institucions han donat suport al Mar i a la Varvara, i aquest han realitzat la residència d’investigació al Museu Abelló per poder treballar amb l’arxiu fotogràfic de les obres de Joan Abelló.

Els artistes es van mostrar interessats en l’arxiu fotogràfic de l’obra que hi ha al centre documentació,  a partir de la documentació fotogràfica de les pràctiques d’Abelló tindran la possibilitat d’aplicar l’algoritme d’intel·ligència artificial en la producció d’obres noves d’art visuals. Les dades recollides s’utilitzaran per entrenar els models d’intel·ligència artificial. L’obra resultant es desenvoluparà els mesos posteriors a la residència i es planteja presentar-la el 2022-23, aprofitat els cent anys del naixement de Joan Abelló.

Durant la residència d’investigació han realitzat la fase de preproducció i investigació del projecte artístic. El projecte vol investigar la idea del viatge, un viatge que es veu a través de les imatges dels altres. La pandèmia ens ha tornat enrere en el temps i ens ha recordat com era de difícil viatjar antigament i com la gent viatjava amb la imaginació de les imatges als llocs llunyans.

En l’obra de Joan Abelló té una relació molt important els nombrosos viatges que l’artista va realitzar durant la seva vida i que va plasmar a la seva extensa obra pictòrica. L’obra generada per la Varvara i el Mar utilitzarà intel·ligència artificial entrenada amb l’obra pictòrica de Joan Abelló per generar viatges imaginaris que emergeixen dels espais de la pintura d’Abelló. És una obra inspirada en l’obra del pintor que permetrà veure-la des d’un nou punt de vista.  Formalment l’obra serà una instal·lació o un vídeo.

Varvara i Mar han col·laborat en anteriors ocasions amb el Museu Abelló, el mes de desembre de 2017 van presentar l’exposició Camaleon, amb l’objectiu de comunicar la problemàtica de la identitat nacional, la pertinença i la tolerància en els temps cosmopolites i, al mateix temps, de l’augment dels nacionalismes extrems i polaritzats.

• IMG-20210726-WA0004