General

El Museu Abelló participa en la Jornada de Reversos de les obres d’Art difonent part del seu patrimoni

Reversos 1

Aquest mes de desembre, el Museu Abelló ha participat en la Jornada de Reversos de les obres d’Art, organitzada pel grup GRACMON de la Universitat de Barcelona. Aquesta trobada, s’inscriu dins del projecte Entre ciudades: el arte y sus reversos en el período de entre siglos ( XIX-XX), del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. En concret, el Museu Abelló ha donat a conèixer dues de les seves obres: Interior de l’església de Sant Vicenç de Mollet, de Joaquim Mir, i Dibuix  de Federico Garcia Lorca i Salvador Dalí.

Reversos de les obres d’Art es el resultat d’un treball d’investigació que es fa conjuntament amb el món acadèmic, representat per la Universitat de Barcelona i amb el món dels museus, amb la participació de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú, Museus de Sitges, Museu Picasso, Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu Abelló.

La culminació del primer eix d’investigació, els revers material i metafòric, va ser amb la jornada Reversos de les obres d’art. Workshop amb institucions museístiques: diàleg entre la restauració i la història de l’art,  on el Museu Abelló va  presentar les obres Interior de l’església de Sant Vicenç de Mollet, un oli sobre tela de Joaquim Mir , i  Dibuix  de Federico Garcia Lorca i Salvador Dalí.

Les dues obres, tenen reversos totalment diferents. La de Mir presenta informació adherida als revers, que ens ajuda a identificar l’autoria, la datació, el títol de l’obra, així com els llocs on va ser exposada l’obra , però també amaga un revers metafòric, ja que  ens ensenya una església que ja no existeix.

El dibuix de Lorca, presenta la peculiaritat que en el moment de desemmarcar-lo, arran de l’exposició El sentit del ritme ( 2010), es va descobrir un dibuix al revers, però no va ser fins el 2018, amb motiu de l’exposició Els Dalís de Figueres, que la comissaria i historiadora de l’art Mariona Seguranyes, va  confirmar que l’autoria del dibuix era de Dalí.

Segons la regidora de Cultura, Mercè Pérez, “la nostra pretensió segueix sent que el Museu Abelló, com a institució cultural, participi en diferents projectes de investigació que, per un costat, ajuden a documentar el valuós fons artístic que tenim, i per l’altra difondre el patrimoni de la nostra ciutat i el llegat de Joan Abelló”.